zondag 5 juli 2015

Hittebestendig



Ik dacht dat ik hittebestendig was, maar afgelopen week is gebleken dat dit niet zo is.
Het is nog nooit voorgekomen, dat ik vanwege het warme weer blij ben om aan het werk te gaan.
Afgelopen week was dat wel het geval. On-Nederlandse temperaturen en ook nog eens on-Nederlands lang aanhoudend warm. En warm is bescheiden uitgedrukt: het was bloedheet!
Kan me de dag niet herinneren dat ik de airco op het werk de hemel in geprezen heb, maar deze week gebeurde het.
Voor de wijnhandel was het een goede week. Het leek alsof de klanten op de airco in de winkel afkwamen. Uiteindelijk kwamen ze toch voor de flessen wit of rosé. Thuis snel de koelkast in en aan het eind van de middag languit in de tuin met een heerlijk glas wit of rosé.
Normaal gesproken adviseer ik een witte of rosé wijn niet direct uit de koelkast te drinken, maar even iets op temperatuur te laten komen. In deze extreme hitte warmt een wijn zo snel op dat je hem beter direct uit de koelkast schenkt.
Ook rode wijn heeft bij deze temperaturen baat bij (korte) koelkastkoeling.
Toch hou ik het even bij wit, gecombineerd met een heerlijk ‘hittebestendig’ voorgerechtje: 

Salade van mango, komkommer en rode peper

Ingrediënten voor 4 personen:
1 grote of twee kleine rijpe mango’s
1 komkommer
Verse munt
1 verse, grote rode Spaanse peper
Olijfolie
1 limoen
zeezout en zwarte peper uit de molen
Bereiden:
Schil de mango(s) met een dunschiller. Snijd het vruchtvlees van de pit, snij het in stukjes en doe het in een kom.
Schil en snij de komkommer in stukken van dezelfde grootte als de mango en doe die ook  in de kom. Pluk de muntblaadjes en hak ze een beetje fijn.
Halveer de Spaanse peper (verwijder eventueel de zaadjes) en hak hem fijn. 
Roer de munt en peper door het mangokomkommermengsel, en doe er ruim olijfolie doorheen.
Doe het sap van de limoen erbij en breng de salade voor het serveren op smaak met zout en peper.
De frisheid van de komkommer, munt en limoen, gecombineerd met de zoet tropische smaak van de mango en de pittige peper maken dit tot een smaakvolle zomerse salade.
Voor de vulling kunt u er nog wat brokkeltjes fetakaas over doen.

Voor de wijn kies je een verfrissende witte Spaanse klassieker. Een wijn uit Rueda!
Kies een Verdejo (iets tropischer) of een Sauvignon Blanc (iets meer citrus)
en u voelt zich net als ik weer hittebestendig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten