zondag 1 februari 2015

“Delen is het nieuwe hebben”


Bovenstaande uitspraak doe  ik graag. In deze materialistische samenleving waarin we alles  (en het liefst als een van de eersten) willen ‘hebben’, vind ik het zo fijn om met lieve mensen om mij heen dingen te delen.
Wel mensen om wie ik geef en mensen, die datgene wat ik deel ook waarderen en op waarde weten te schatten. Ik deel heel graag een mooie fles wijn met vrienden of familie als ik weet dat ze het kunnen waarderen en proeven dat ze wat moois drinken.

Zo ben ik enorme fan van de druif ‘pinot noir’. Ik drink hem graag als hij uit Duitsland komt. Daar wordt hij ‘spätburgunder’ genoemd. Spätburgunder is geen makkelijke druif en weet niet iedereen te waarderen. De betere zijn ook niet heel goedkoop en mogelijk wat moeilijk te vinden. In Duitsland komt de spätburgunder voor in de wat warmere Duitse streken, zoals in de Ahr, Baden en de Pfalz regio. Ik drink hem graag uit dit laatstgenoemde wijngebied, en wel van de gebroeders Rings.
Weingut Rings ligt in het plaatsje Freinsheim in de Pfalz. De gebroeders Steffen en Andreas Rings zijn in rap tempo Duitsland aan het veroveren. Hun ‘instap’ spätburgunder rijpt 11 maanden op grote houten vaten, dat zorgt voor een 'volwassen wijn' met een volle, ronde afdronk.

De Spätburgunder Freinsheim komt van een aantal topwijngaarden en is nog voller en intenser van smaak en heeft een fluweelzachte afdronk. 
Nog beter is het om te delen aan tafel, want spätburgunder presenteert zich aan tafel nóg beter. Vooral in combinatie met een het prachtige ingrediënt: de paddenstoel! Bereid onderstaande maaltijd en geniet met en van elkaar!

Paddenstoelenschaal om te delen

Ingrediënten voor 4 personen:
250 gram oesterzwammen
250 gram kastanjechampignons
250 gram  Shiitake
250 gram champignons
300 gram portobello
2 uien
4 theelepels gemalen komijn
Versgemalen peper
2 biologische bouillonblokjes
3 tenen knoflook
2 rode Spaanse peper
Olijfolie
250 gram crème fraîche
Flinke bos peterselie
2 glazen witte wijn 

Bereiden:
Uien in ringen snijden. De pepers in dunne reepjes snijden en eventueel de zaadlijsten verwijderen. Alle paddenstoelen schoonmaken en in stukjes snijden. De peterselie en knoflook fijnhakken.
In een koekenpan olie verhitten. De ui en de knoflook fruiten, peper, komijn en bouillonblokjes toevoegen. Verse peper erover malen. Even bakken en dan de paddenstoelen toevoegen. Even goed laten bakken. De room toevoegen en doorroeren. Uiteindelijk de wijn toevoegen (in kleine beetjes want moet niet té dun worden). Goed doorwarmen en op smaak brengen met peper en zout. Als laatste de peterselie erover strooien en doorroeren.
Dien in een grote schaal op. Laat iedereen uit de schaal scheppen en serveer met grof biologisch bruin brood. 

Na afloop is de schaal en de fles leeg maar voel je je rijker dan daarvoor, wedden?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten